Variant 3C in Jip- Janneke perspectief

 

De N280 variant 3C hangt aan elkaar van compromissen.
In goed Limburgs heeft dat: "gefreubel", dao kris se noeëts 'ne gooie van".

 

Om N280 variant 3 eenvoudig te analyseren gaan we eens wat vergelijkingen trekken met huis- tuin- en keukensituaties. 
Een gratis advies over wat je vooral niet moet doen.  
En als het dan toch gebeurt .... nooit toegeven !

 

Zolderkamer 3C

Wegens ruimtegebrek verbouwen we de zolder. Eigenlijk is de nok wat laag, maar met een dakraam en wat kleine meubeltjes hebben we er mooi een slaapkamertje bij. Alleen die vlizotrap ... tja, dan maar een vaste trap naar de zolder. Kost wat extra maar dan heb je ook iets bruikbaars. Trots presenteren we onze aanwinst aan kennissen. Totdat iemand opmerkt dat die vaste trap ten koste is gegaan van een slaapkamer op de eerste verdieping. Daar past nu alleen nog maar een kast ...
We hadden het kunnen weten maar dat zullen we nooit toegeven.

 

Garage 3C

We zijn toe aan een garage. Rechts van onze woning ligt een oud schuurtje. Net te krap en uitbreiden kan niet wegens grondgebrek. Maar na een fikse verbouwing past ons klein autootje er precies in. In- en uitstappen is wel lastig en de fietsen moeten buiten staan, maar dat accepteren we, ondanks protesten van de kinderen. Een goedkoper alternatief om links van de woning, waar plaats genoeg is, een moderne garage te bouwen laten we varen. Dan moeten namelijk de bloemenperkjes weg en de buren gaan vast bezwaar aantekenen.
Een paar jaren later zijn de fietsen verroest en de deuren van het autootje flink beschadigd door het in en uitstappen in de te kleine garage. Er komt een nieuwe auto, die helaas niet in de garage past. We staan nu voor een dilemma:
Alsnog een garage erbij aan de linkerzijde. Dan moeten we alsnog de inmiddels schitterende tuin opofferen en ons huis wordt dan helemaal ingebouwd tussen garages. Of we breiden de te kleine garage uit te koste van de keuken, die dan weer naar achteren moet en dan moet ook het terras weg en het zwembad. Als de buren dit horen liggen ze in een deuk.
We hadden het kunnen weten maar dat zullen we nooit toegeven. 

 

Toilet 3C

Ons toilet ligt in de hal dicht bij keuken en huiskamer en verspreidt af en toe een onaangename geur (dat doen toiletten) 
We staan voor de keuze. Nieuw toilet achter in de berging of het huidge toilet renoveren. 
Onze dorpsraadgever bezweert ons: Als je het toilet in de berging maakt gaan mensen hun behoefte te lang ophouden, met het risico van geurtjes door winden en/of doorlekken van urine. Nee, beter is het om het huidige toilet te renoveren en te voorzien van nieuw sanitair. Dat blijkt niet goed te passen dus moet het huidige toilet worden uitgebreid. Daardoor kunnen we nu niet meer fatsoenlijk de trap op, hebben we geen kapstok meer en stinkt het harder dan ooit omdat er een waterbesparende spoelbak in zit die de pot niet goed schoon krijgt. De enige oplossing is regelmatig een overdosis chloor maar dat ruikt ook niet lekker en is niet gezond. We maken binnenkort alsnog een toilet in de berging. De adviseur is inmiddels verhuisd. 
We hadden het kunnen weten maar dat zullen we nooit toegeven.

Auto 3C 

Wat die auto betreft, op pad voor de grotere komen we bij een garage. De verkoper marchandeert ons naar een gerenoveerde occasion, met een veiligheidsniveau van 11 jaar geleden, en prijst deze deftig aan. Prijs 41.000 Euro.
We hebben eigenlijk meer zin in een splinternieuwe uit de showroom met maximaal veiligheidsniveau en naar de hedendaagse stand van de techniek. 31.000 Euro.
De verkoper houdt een mooi verhaal over duurzaamheid. De occasion (zo maken ze ze op vandaag niet meer) rijdt al meer dan 10 jaren feilloos en er is geen enkele reden om aan te nemen dat daar ooit een einde aan komt.
Bovendien blijkt dat mensen met een occasion veel voorzichtiger en zuiniger rijden. Voordeel alom. En het prijsverschil betaalt zich uitendelijk terug. Van de nieuwe auto moeten zuinigheid en duurzaamheid nog maar aangetoond worden. Daar zijn nog geen cijfers van.
We laten ons overhalen en kopen de occasion. Onderweg naar huis gaan we trots even tanken. We schrikken toch wel van het bonnetje. Binnen een jaar lopen we tegen diverse reparaties aan, helaas buiten de garantie. Volgens de kleine lettertjes zijn accu, uitlaat, remblokken en distributieriem onderhoudsitems. Het onderhoudsboekje maakt ons ook niet blij. Achterdochtig vragen we de gegevens van de vorige eigenaar op, juist, de verkoper zelf. Hij heeft ons een oor aangenaaid.
Binnen een jaar ruilen we de occasion toch maar in voor zo'n nieuw karretje. Omdat we maar 25 mille inruil krijgen kost dat ons uiteindelijk 47.000, met de reparaties erbij zijn we 50.000 lichter. 
We hadden het kunnen weten maar dat zullen we nooit toegeven. 

 

Aanhanger 3C

Ons bedrijfje groeit en we zijn toe aan een auto voor vervoer van goederen van diverse aard. Hij moet voldoende laadruimte hebben en toekomsvast zijn in die zin dat er een dubbel-assige aanhanger achter moet kunnen.
Er staat een mooie grote transportbus met trekhaak en voldoende motorvermogen.
Onze directeur kiest voor een duurdere stationwagen zonder trekhaak. Als reden haalt hij aan dat zo'n auto veel handiger is en het mooie uitzicht voor ons bedrijfspand niet belemmert. En er kan altijd nog een trekhaak onder. Het bezwaar dat die auto geen dubbelasser aankan wuift hij weg met de vermelding dat het nog lang niet zeker is dat die dubbelasser ooit nodig is.
Binnen twee jaar is de stationwagen "uitgewoond" en motorisch afgeschreven door het intensieve gebruik. Er komt alsnog een bestelbus met dubbelasser. De inruil voor de stationwagen is nihil en hij staat voor het bedrijf weg te roesten, naast de bus.
De totale kosten zijn 2 keer zoveel als nodig was geweest.
De directeur kunnen we er niet meer op aanspreken want hij is inmiddels vervangen.


Al deze huiselijke blunders zijn van toepassing op de N280 alternatief 3, variant C.