De N280 variant ±11


Het "evaluatiedocument van de dorpsraden" (oftewel "hoe lul ik recht wat krom is”) , daagde mij uit om de N280 zaak eens te bekijken vanuit hun visie en die van andere, al dan niet gemanipuleerde, stakeholders.
En eerlijk gezegd, ik ben volledig om !
Want als de aangehaalde argumenten voor waar worden aangenomen ligt het voor de hand om een nieuw N280 alternatief in te brengen, laten we hem variant ±11 noemen.
Ik ga dat, onder de vlag van de nieuwe DorpsraaT, alvast doen. (een tekening is in de maak)
 
Variant ±11 loopt dwars door het dorp, zo'n 200 meter ten noorden van het huidige tracé. De grote voordelen laten zich eenvoudig beargumenteren:
  • De doorsnijding van EHS is volledig van de baan.  
  • Door de rotonde aan te leggen rond de molen is er geen beslag nodig op landbouwgronden. 
  • Sterker nog, het huidige tracé wordt overgedragen aan milieu en boeren, die voor een harmonieuze verdeling gaan zorgen.
  • Door de kortere route is er nog minder asfalt nodig.
    Stil asfalt is overbodig. Uit diepgaand onderzoek is gebleken dat asfalt nog nooit overlast heeft veroorzaakt.
  • Vrachtwagens zullen door de overstekende schooljeugd gedwongen worden om nog langzamer te rijden. Dat vermindert de kans op ongevallen. Eureka. 
  • De uitstoot van fijnstof wordt vrijwel teniet gedaan door de airco's van aangrenzende woningen. Verdere verwaaiing van het fijnstof vindt plaats door de verkeersbrigadiertjes hard met hun bordjes te laten wapperen. 
  • Geluidsreductie wordt gerealiseerd middels een revolutionaire methode zonder huizensloop of geluidsschermen: Elke woning met een te hoge gevelbelasting krijgt een extra raam met direct zicht op de N280. Van daaruit kan elke bewoner het verkeer tot rust manen met het bekende "sssssjt" gebaar. Hoe dichter bij de weg, hoe meer impact zo'n gebaar heeft. Dat zal ze leren, die vermaledijde chauffeurs.
  • In een volgende fase zal het remmen en optrekken worden aangepakt, te beginnen met het vrachtverkeer. Bij Exaten en de Vogelshofweg worden inlever- en ophaalpunten voor remcilinders ingericht. Het vervoer en logistiek hiervan wordt verzorgd door Cumela Limburg. Zij maken daartoe gebruik van een parallelstructuur ten Noorden van het nieuwe tracé. Ook hier geen extra asfalt, maar bestaande wegen: Fietspad N280, Tramweg, Dorpstraat, Sint Janstraat, voetpad Sportzaal, Roorstraat, Hubert Cuyperslaan, Oude Weerterweg v.v., met een passeerhaven op het schoolplein. 
  • Alle genoemde verkeersontmoedigende maatregelen zullen een positief effect hebben op de doorstroming. Hoe minder auto’s, hoe minder opstoppingen. Zo werkt dat. 
  • Op de oevers van de Haelensebeek, nabij Baronsberg, wordt een themapark voor naturisten/nudisten aangelegd. De exploitatie komt in handen van de stichting Limburgs Landschap en de Gezamenlijke Milieufederaties Limburg.

    Eikels tellen, beverscheren, mosselwrijven en grasheuvelverkenning zijn zomaar een paar activiteiten waarmee deze stichtingen al langere tijd uit de kast willen komen. In dat kader zal er ook een tunneltje naar de Defensieweg worden geboord, alwaar overblijfselen van de Homo Erectus als cultuur-historisch hoogtepunt worden gepresenteerd.

    Op afspraak kan zelfs met genetisch materiaal worden geëxperimenteerd. 

  • Fietsers, ach ja. Met een paar mitigerende maatregelen kan de veiligheid voldoende worden gewaarborgd. Als elk landbouwvoertuig wordt voorzien van een pak watten zal dat de pijn een stuk verzachten.
    En ook hier geldt: Met elke verongelukte fietser daalt de kans op een volgende aanrijding significant. 
  • En last but not least, de loeiende sirenes bij ongevallen hebben een positief verminderend effect op inbraken en andere criminaliteit binnen de kern Baexem. De winst voor mens, milieu, natuur en verkeer bij alternatief ±11 is zodanig groot dat raadplegen van de achterban niet nodig wordt geacht. Dit alles in de geest van de dorpsraad. 

Met een klein beetje medewerking en begrip van de Baexemse bevolking kan deze variant al plechtig in gebruik worden genomen op 1 april 2016, in het bijzijn van de voltallige cast van de Fabeltjeskrant, aangevuld met enkele “fantastische” leden van de DorpsraaT, waarvan ik tegen die tijd nog steeds deel hoop uit te maken. 

 

Mijn droom in vervulling:
Op een geleende kar van de LLTB als eerste over de nieuwe N280 ±11, dwars door het dorp, te midden van een bloemencorso verzorgd door de verenigde boterbloempjesfundamentalisten, wuivend naar en bejubeld door diverse soorten stakeholders, domme burgers negerend, met als apotheose een symbolische ter aarde bestelling van alle overbodige inspraak.
En dat alles zwaar gesubsidieerd door de provincie Limburg.
Als ceremoniemeesters vraag ik de gebroeders Grimm. 


We gaan mooie tijden tegemoet ! 
Ik kan niet wachten op de vierbaansversie … ±11.2x2
was getekend, 

 

DirecteuR van de DorpsraaT BaexeM